کد خبر: ۷۵۶۱۴۳
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
پوتین پس از تحریم‌های غرب گفته "آماده گفتگو هستیم"

بحران اوکراین| روسیه و غرب برای جنگی تمام‌عیار آماده می‌شوند؟

اوکراین پیش از این روز چهارشنبه از بسیج نیروهای ذخیره ارتش خبر داد و از اتباع خود خواست که خاک روسیه را ترک کنند.
بحران اوکراین| روسیه و غرب برای جنگی تمام‌عیار آماده می‌شوند؟
آفتاب‌‌نیوز :

پس از اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال لوهانسک و دونتسک و اعزام نیروی نظامی به این دو منطقه در شرق اوکراین، واکنش آمریکا و غرب از اعلام تحریم علیه مسکو فراتر نرفته است.

با این حال، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد برای مقابله با تهدید نظامی روسیه نیروهای بیشتری را به کشورهای حوزه بالتیک می‌فرستد.

اتحادیه اروپا هم بسته تحریمی علیه روسیه شامل بانک‌ها و ۳۵۱ نماینده مجلس این کشور، دوما را تصویب کرد و آلمان گفت که روند صدور مجوز بهره‌بردای از پروژه عظیم انتقال گاز از روسیه موسوم به «نورد استریم ۲» را متوقف می‌کند.

کوبا: روسیه در بحران اوکراین «حق دفاع از خود» را دارد

کوبا با اعلام این که روسیه در میانه بحران اوکراین «حق پفاع از خود را دارد»، از ایالات متحده و ناتو خواست به «درخواست‌های روسیه مبنی بر دادن تضمین‌های امنیتی» پاسخ دهند.

وزارت امور خارجه کوبا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر یافتن راه حل دیپلماتیک از طریق گفتگوی سازنده و محترمانه، تأکید کرد: «تصمیم ایالات متحده برای تحمیل گسترش تدریجی ناتو به سمت مرزهای فدراسیون روسیه، تهدیدی برای امنیت ملی این کشور و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی است».

این وزارتخانه معتقد است که ایالات متحده «از هفته‌ها پیش روسیه را تهدید کرده و با هشدار خطر حمله گسترده و قریب‌الوقوع به اوکراین و با تأمین سلاح و استقرار نیرو در کشورهای همسایه اوکراین، جامعه بین‌المللی را دچار تشویش ساخته است.»

کوبا پیش از این روز شنبه، در جریان سفر رسمی یوری بوریسوف، معاون نخست وزیر روسیه به هاوانا، از «هیستری تبلیغاتی» واشنگتن علیه روسیه و «گسترش» ناتو تا مرزهایش به شدت انتقاد کرده بود.

سران ۲۷ کشور اروپایی نشست اضطراری تشکیل می‌دهند

شارل میشل، رئیس شورای اروپا اعلام کرد نشست اضطراری سران ۲۷ کشور اتحادیه اروپا برای بررسی بحران اوکراین و اقدامات روسیه علیه این کشور، عصر پنجشنبه در بروکسل برگزار می‌شود.

میشل در بیانیه‌ای تصریح کرد: «فدراسیون روسیه با اقدامات تهاجمی، قوانین بین‌المللی و همچنین تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین را نقض کرده است. آنها همچنین نظم امنیتی اروپا را تضعیف کرده‌اند. مهم است که ما متحد و مصمم بمانیم و رویکرد و اقدامات جمعی خود را با هماهنگی یکدیگر مشخص کنیم.»

این نشست قرار است از ساعت ۲۰ روز پنجشنبه به وقت بروکسل به صورت حضوری برگزار شود.

هشدار دبیر کل سازمان ملل: لحظه پرخطری پیش روی جهان است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گفت که «لحظه پرخطری» پیش روی جهان است.
او که در افتتاحیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخن می‌گفت، بار دیگر «تعرضات» مسکو علیه کی‌یف را محکوم کرد.

گوترش افزود: «تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن به اصطلاح "استقلال" مناطق دونتسک و لوهانسک و اقدامات بعد از آن، نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین بوده و با اصول منشور سازمان ملل متحد ناسازگار است.»

اردوغان به پوتین: هر اقدامی را که بر تمامیت ارضی اوکراین تأثیر بگذارد رد می‌کنیم

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه در تماسی تلفنی به ولادیمیر پوتین همتای روس خود هشدار داد: «ترکیه هر اقدامی را که بر تمامیت ارضی اوکراین تأثیر بگذارد به رسمیت نمی‌شناسد».

دفتر ریاست جمهوری ترکیه بدون اشاره به مدت زمان مکالمه اردوغان و پوتین تعلام کرد که رئیس‌جمهوری ترکیه گفته همچنان در جستجوی کانال‌های دیپلماتیک بوده و تأکید کرده است که «درگیری نظامی برای کسی چیزی به ارمغان نمی‌آورد».

اردوغان در همین مکالمه خواستار یافتن راه‌ حلی بر اساس توافقات مینسک در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ شد.

رئیس جمهور ترکیه بار دیگر بر «پایبندی به پیگیری تماس‌ها و مذاکرات دیپلماتیک» تأکید کرد و اطمینان داد که «ترکیه آماده است تا به سهم خود برای کاهش تنش موجود کاری انجام دهد».

اردوغان پیش از این روز سه شنبه به رسمیت شناختن جمهوری‌های جدایی‌طلب طرفدار روسیه، دونتسک و لوهانسک را «نپذیرفتنی» تلقی کرده بود.

او پیش از این در هواپیمایی که او را از سنگال به کشورش بازگرداند، به صراحت اعلام کرده بود که قصد جدایی از هیچ یک از دو طرف این تنش را ندارد.

هلند سفیر روسیه را احضار کرد

سفیر روسیه در هلند به وزارت خارجه این کشور در لاهه احضار شد.

دفتر سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش ای‌میلی خبرگزاری فرانسه این خبر را تأیید کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه هلند همچنین گفته است: «هلند به سفیر روسیه تصریح کرده که اقدامات اخیر روسیه نپذیرفتنی است و عواقب جدی در پی خواهد داشت.»

ووپکه هوکسترا، وزیر امور خارجه هلند شامگاه سه‌شنبه با اشاره به تحریم‌های اروپا علیه روسیه در توییتر نوشت: «با این مجموعه تحریم‌ها، باید برای روسیه کاملاً واضح باشد که اقدامات تهاجمی اخیر آن پذیرفتنی نیست.»

وی افزود: «تشدید بیشتر بدون پاسخ نخواهد ماند. هلند، اتحادیه اروپا و ناتو از اوکراین حمایت می‌کنند و به این کار ادامه خواهند داد.»

اوکراین از غرب و مسکو خواستار «تضمین‌های امنیتی» فوری شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه برای کشورش از غرب و مسکو خواستار «تضمین‌های امنیتی» شد، زیرا به گفته او، اوکراین همچنان با تهدید حمله روسیه مواجه است.

زلنسکی در یک نشست خبری با همتایان لهستانی و لیتوانیایی خود آندری دودا و گیتاناس ناوسدا گفت: «اوکراین به تضمین‌های امنیتی واضح و ملموس نیاز فوری دارد.»

زلنسکی با یادآوری اینکه بارها پیشنهاد ملاقات با ولادیمیر پوتین برای رفع بحران کنونی را داده، افزود: «من معتقدم که روسیه هم باید در میان کشورهایی باشد که باید این تضمین‌های امنیتی روشن را ارائه کنند.»

وی از همتایان لهستانی و لیتوانیایی خود برای حمایت و تحویل سلاح و تجهیزات نظامی به کی‌یف تشکر کرد.
آقای زلنسکی گفت: «ما در این باور متحد هستیم که آینده امنیت اروپا در حال حاضر به اوکراین وابسته است.»

وعده پاسخ «محکم» و «دردناک» مسکو به تحریم‌های واشنگتن

روسیه روز چهارشنبه وعده پاسخ «محکم» و «دردناک» به تحریم‌هایی را داد که آمریکا علیه این کشور اعلام کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نباید تردید کرد، تحریم‌ها پاسخی محکم خواهند داشت، پاسخی نه لزوما برابر، اما کاملا حساب شده و دردناک برای طرف آمریکایی.»

دستگاه دیپلماسی روسیه در بیانیه مطبوعاتی خود با تاکید بر اینکه فشارهای تحریمی نمی‌تواند اراده روسیه برای دفاع قاطعانه از منافعش را تحت تاثیر قرار دهد، همچنین اعلام کرد: «روسیه ثابت کرده که بدون توجه به هزینه‌های تحریم می‌تواند آسیب‌های وارد شده را به حداقل برساند.»

در بیانیه مطبوعاتی افزوده شده است که روسیه «باج‌گیری و ارعاب» از سوی واشنگتن را محکوم کرده و همیشه «در را به روی دیپلماسی مبتنی بر اصول احترام متقابل، برابری و در نظر گرفتن منافع متقابل باز نگاه می‌دارد».

خروج دیپلمات‌های روسیه از اوکراین آغاز شد

روسیه روز چهارشنبه تخلیه پرسنل دیپلماتیک خود از اوکراین را آغاز کرد و به این ترتیب بار دیگر گمان‌ها مبنی بر قریب‌الوقوع بودن حمله این کشور قوت گرفت.

دنیس گولنکو، سخنگوی سفارت روسیه در کی‌یف، به خبرگزاری فرانسه در مورد اینکه آیا عملیات خروج دیپلمات‌ها در حال انجام است یا خیر، پاسخ مثبت داد. بر اساس مشاهدات خبرنگار خبرگزاری فرانسه، پرچم روسیه دیگر بام ساختمان نمایندگی روسیه در پایتخت اوکراین در اهتزاز نبوده و چند نفر با چمدان بیرون خارج می‌شده‌اند.

اردوغان: روابط با هر دو کشور روسیه و اوکراین برای ما مهم است

رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه ضمن تاکید بر ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران جاری میان روسیه و اوکراین گفت که هر دو کشور برای ترکیه مهم هستند و دولت وی نمی‌تواند از روابط با مسکو و کی‌یف صرف نظر کند.

رئیس جمهوری ترکیه که هنگام بازگشت از سفر به آفریقا در هواپیما با خبرنگاران سخن می‌گفت بار دیگر پیشنهاد خود را برای میانجی‌گری بین روسیه واوکراین تکرار کرد و گفت که کشورش به عنوان عضوی از ناتو روابط خوبی با مسکو و کی‌یف دارد و اقداماتی انجام خواهد تا به روابط دوجانبه‌اش آسیبی وارد نشود.

وی سپس تاکید کرد که «با متحدان ترکیه در ناتو در خصوص تنش جاری میان روسیه و اوکراین که وضعیت فعلی و امنیت و ثبات دریای سیاه را تهدید می‌کند، مشورت خواهیم کرد.»

درخواست برای برقراری وضعیت فوق‌العاده در اوکراین

در پی افزایش هشدارها و بالارفتن نگرانی‌ها در خصوص احتمال تهاجم نظامی روسیه به مناطق تحت کنترل دولت اوکراین، شورای امنیت ملی این کشور روز چهارشنبه خواستار برقراری وضعیت فوق‌العاده شد.

الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین پس از نشست اعضای این شورا در روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: درخواست برای برقراری وضعیت فوق‌العاده مطرح شده و پارلمان باید ظرف ۴۸ ساعت آن را تایید کند.

به گفته آقای دانیلوف، در صورت برقراری وضعیت فوق‌العاده مقامات دولت می‌توانند تدابیر ویژه‌ای را نظیر تقویت مراقبت از نظم عمومی و زیرساخت‌های استراتژیک، محدود کردن حمل و نقل در کشور، تشدید بازرسی وسائل نقلیه و مدارک هویتی شهروندان به اجرا بگذارند.

وی با تاکید بر اینکه برقراری وضعیت فوق‌العادده تاثیری بر زندگی روزمره شهروندان نخواهد داشت، افزود: «این اقدامات پیشگیرانه برای حفظ آرامش در کشور است تا اقتصاد همچنان در جریان باشد.»

اوکراین پیش از این روز چهارشنبه از بسیج نیروهای ذخیره ارتش خبر داد و از اتباع خود خواست که خاک روسیه را ترک کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین